تشک

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

تشک تخت یکی از وسایلی است که حداقل دو بار در سال نیاز به نظافت دارد. ما معمولا یک سوم از عمر مان را در خواب می گذرانیم. به همین دلیل شستن و نظافت تشک یکی از ضروری ترین کارها است تا بتوانیم از رشد قارچ و میکروب ها جلوگیری کنیم.

آلودگی‌ هایی که به دلیل تعریق، خون، استفراغ، قهوه و چیز های دیگر روی تشک ایجاد می‌ شود، باید به درستی و به موقع پاک شود. حتی در برخی موارد آلودگی به داخل تشک نفوذ می‌ کند و کپک می‌ زند و در نهایت باعث ایجاد بوی نا خوشایند می ‌شود.

خوشبختانه با استفاده از روش‌ های ساده و کاربردی که در این مقاله شرح می‌ دهیم به راحتی می ‌توانید هر گونه لکه ‌ای را از روی تشک پاک کنید.

مراحل تمیز کردن تشک تخت خواب با مواد طبیعی

گام اول برای تمیز کردن تشک، جارو کشیدن آن است. این کار باعث می شود تخت گردگیری و غبار روبی شود. دقت کنید که این کار به طور کامل انجام شود. زیرا با این کار لکه های تازه به سرعت و به راحتی از بین می روند.

جوش شیرین یکی از قوی ترین پاک کننده های لکه سطوح می باشد. با جوش شیرین، نمک و آب یک خمیر تهیه کرده و روی لکه ها بمالید. بعد از 30 دقیقه خمیر را با پارچه ای از روی تشک تمیز کنید. لکه های روغن با این روش به راحتی پاک می شوند.

برای تمیز کردن کل تشک تخت می توانید یک فنجان جوش شیرین را به همراه چند قطره اسانس معطر مخلوط کنید و آن را به طور یکنواخت روی تشک بپاشید. سپس با استفاده از جارو برقی مخلوط را به طور کامل از روی تشک پاک کنید.

سرکه بوی تند و تیزی دارد، اما پاک کننده بسیار خوبی است. می توانید یک قاشق چایخوری آب، سرکه و مواد شوینده را با هم مخلوط کنید. سپس با اسفنج روی سطح تشک را به این مخلوط آغشته کنید تا تمیز شود.

برای از بین بردن لکه زرد از روی تشک تخت کافی است یک فنجان آب اکسیژنه 3 درصد را با 3 قاشق غذا خوری جوش شیرین و یک قطره مایع ظرف شویی مخلوط کنید. این مخلوط را بر روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید تا روی تشک خشک شود.

روش دیگری نیز برای از بین بردن لکه های زرد روی تشک پیشنهاد می شود. کافی است 3 قاشق غذا خوری پودر لباس شویی را با یک قاشق آب مخلوط کرده و فوم به دست آمده را نیم ساعت روی لکه بگذارید. سپس آب اکسیژنه را روی آن ریخته و جارو برقی بکشید.

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

نکات مهمی که برای تمیز کردن تشک باید مورد توجه قرار گیرد

توجه داشته باشید که حداقل هر شش ماه یک بار تشک خود را تمیز کنید. البته بهتر است  هر سه ماه یک بار به سراغ شستن تشک تخت خود بروید. اگر لکه ‌ای به ‌وجود آمد، بلافاصله آن را پاک کنید تا از تثبیت لکه ‌ها جلوگیری شود.

حداقل هفته ‌ای یک بار ملحفه ‌ها را تعویض کنید تا از تجمع پوست مرده و گرد و غبار بر روی تختخواب جلوگیری شود.  حتی می توانید یک روکش تشک مناسب بخرید. این روکش‌ ها از ورود رطوبت به داخل تشک جلوگیری کرده و جلوی رشد کپک ‌ها و باکتری‌ ها را می‌ گیرند.

ماهی یک بار تشک را با استفاده از جارو برقی به خوبی تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار بر روی تشک جلوگیری شود. برای از بین بردن بوی نامطبوع، ابتدا مقداری جوش شیرین بر روی تشک پاشیده و پس از 10 دقیقه سطح تشک را جارو بکشید.

اگر لکه های روی تشک تخت کم رنگ و ضعیف بودند از ترکیب نمک و آب لیمو نیز می توانید استفاده کنید. برای این کار خمیر به دست آمده از این ترکیب را به مدت یک ساعت روی لکه بگذارید و سپس با حوله ای تمیز آن را پاک کنید. مقدار مصرف نمک و آب لیمو به بزرگی لکه بستگی دارد.

هیچ گاه نباید تشک را به صورت افقی لکه زدایی کنید. آن را به حالت عمودی قرار داده و لکه را با محلول مورد نظر تمیز کرده و اجازه دهید در همان حالت خشک شود. تشک های فومی نباید بیش از حد مرطوب شوند. پس تمیز کننده را به صورت کف در آورید تا آسیبی به تشک وارد نشود.

تمیز کردن تشک

تمیز کردن تشک

نحوه خشک کردن تشک تخت در خانه

خشک کردن تشک کار بسیار ساده ‌ای است و می ‌توان آن را در داخل و خارج از خانه و حتی در ماه‌ های سرد انجام داد. با دنبال کردن مراحل زیر، تشک خود را به ‌طور کامل خشک کنید:

  • با بیرون کشیدن همه ملحفه‌ ها، بالشت‌ ها و روکش شروع کنید. اگر اتاق خواب شما پنجره دارد، آن‌ ها را باز کنید تا هوای تازه وارد شده و تشک در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. نور خورشید به‌ طور طبیعی بسیاری از میکروب ‌ها و باکتری ‌ها را از بین می‌ برد.
  • با استفاده از جارو برقی تشک تخت خود را تمیز کنید. این مرحله را تنها در صورتی انجام دهید که قصد شما صرفا هوا دادن به تشک است، نه شستن آن. هنگامی که تشک خود را جارو می‌ کشید، هوا از درون تشک عبور کرده و زمان لازم برای خشک شدن تشک به میزان قابل توجهی کاهش می‌ یابد.
  • تشک را بلند کرده و آن را تکان دهید. در صورت امکان تشک را به بیرون از خانه منتقل کرده و آن را تکان دهید. حداقل یک بار یا دو بار در سال این فرآیند را تکرار کنید. برای هوا دادن به تشک، فارغ از اینکه در چه فصلی قرار دارید، به یک روز آفتابی نیاز دارید.
  • بگذارید تشک تخت برای 3 تا 4 ساعت در هوای آزاد بماند. هر چه تشک زمان بیشتری را زیر نور آفتاب بگذراند، بهتر است. با این حال، از بیرون گذاشتن تشک خود در هنگام عصر خودداری کنید، زیرا سطح رطوبت بالا رفته و تشک شما مرطوب می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.