تشک

تشک فنری یا طبی

تشک فنری

معمولا تشک‌ های طبی فنر نداشته و از فوم، یونولیت یا فوم فشرده ساخته می‌شوند. این نوع نسبت به تشک فنری معمولاً محکم تر بوده و عمر کمتری نسبت به سایر تشک‌ها دارد. زیرا سفت و شکننده هستند. پس از مدتی قوس های بدن بر روی آن به صورت فرورفتگی و برجستگی ظاهر می‌شود.

اما نوع دیگری از تشک طبی به نام تشک طبی فنری وجود دارد. می توان گفت تشک‌های طبی فنری مناسب‌ترین تشک برای انتخاب بین خریداران به دلیل طول عمر بیشتر و خواب راحت‌تر است. این نوع تشک بیشتر در تشک‌های دو نفره استفاده می‌شود. این مدل از تشک‌ها مانند تشک‌های فنری هستند با این تفاوت که فنرها ضخیم تر شده و لایه‌های فوم زیاد می شوند و مواد پارچه‌ای روی تشک تقویت می‌شوند. البته بسته به مدل تشک‌، تنوع بسیاری وجود دارد که قیمت‌های مختلفی نیز دارند.

تشک طبی چیست؟

تشک طبی که به آن تشک ارتوپدی هم می‌گویند در واقع برای حمایت از مفصل‌ها، کمر و کل بدن طراحی شده است. این تشک با انجام مطالعات پزشکی بر روی اختلالات یا تغییر شکل ستون فقرات و مفاصل ساخته می شود.

تشک طبی به طور عام برای افرادی که درد کمر،دیسک یا ستون فقرات دارند، افرادی که دوره نقاهت را می‌گذرانند، افراد مسن و ورزشکاران یا سایر افرادی که زندگی فعال دارند، توصیه می‌شود.

امروزه تشک‌های طبی طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. تولیدکنندگان کارهای زیادی را برای پیشرفت بیشتر آنها انجام داده اند. تشک طبی از فوم ژله‌ای ساخته شده تا گرمای بیشتری را جذب کند. فوم‌های استفاده شده در تشک طبی باعث می‌شود که شکل بدن روی سطح تشک قرار گرفته و فشار وارد بر بدن کاهش یابد.

تشک طبی وزن بدن را برای تعادل کامل و عدم فشار بر نواحی حساس پشت، شانه ها و همچنین گردن به طور مساوی توزیع می‌کند و باعث خوابی آرام می شود. این تشک‌ها برای افراد مبتلا به بیماری های مفصلی و استخوان درد طراحی شده و برخلاف تشک های فنری، بعد از مدتی شکل خود را از دست نمی‌دهند.

انواع تشک طبی

تشک لاتکس

به لطف تشک طبی لاتکس، ستون فقرات و شانه ها به خوبی محافظت شده و کمترین فشار به آن ها وارد می‌شود. به همین دلیل این نوع تشک برای استفاده افرادی که دردهای عضلانی و استخوانی دارند مناسب است. ویژگی مهم دیگر تشك لاتكس کاهش لرزش هنگام حرکت به جاي ديگر روي تشك است. بنابراین، با حرکت کردن روی تشک، خواب همسر شما به هم نمی خورد.

تشک لاتکس نرم است اما برخلاف مموری فوم، تشک های لاتکس با سرعت بیشتری به حالت اولیه بر می‌گردند و احساس فرو رفتن در تشک را کاهش می‌دهند.

تشک فنری

تشک طبی لاتکس

 فومی

تشک های فومی (اسفنجی) نرم و انعطاف پذیرند و وزن بدن شما را به طور مساوی تری نسبت به نوع فنری توزیع می‌کنند. به خواب آرام و گردش خون بهتر کمک می کنند. تشک های فومی دو نوع در نظر گرفته شده اند: فوم استاندارد و مموری فوم.

فوم استاندارد

فوم استاندارد که به آن فوم پلی یورتان نیز می گویند، باعث راحتی کامل شما می‌شود، زیرا خود را به خوبی در خطوط بدن شکل می دهد. همچنین تکان حرکات بدن را جذب کرده و راحتی بیشتری در خواب ایجاد می کند.

تشک مموری فوم

تشک طبی مموری فوم ماده ای نرم و انعطاف پذیر است که به دمای بدن شما واکنش می‌دهد. با تقسیم وزن بدن برای کاهش فشار و ایجاد پشتیبانی و آسایش مطلوب، آرامش بیشتری خواهید داشت. مموری فوم از جنس نرمتری بوده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب حرکات بدن است. اما این نوع تشک به طور کلی گران‌تر از انواع دیگر تشک‌ها است.

مزایاي تشک‌های طبی چيست؟ 

تشک طبی باعث تقویت بافت کمر و حفظ شکل و اسکلت اندام های بدن در هنگام خوابیدن می شود. سطح تشک سفت است به طوری که از ستون فقرات به خوبی محافظت می‌کند. اما مانند سایر تشک‌ها قسمت‌های میانی بدن را در تشک فرو نمی برد. اگر تشک شما خیلی نرم است، قسمت میانی بدن در تشک فرو رفته و باعث خم شدن و تغییر شکل غیرطبیعی ستون فقرات می‌شود. در نتیجه کمر درد ایجاد می‌شود. از آنجا که سطح این تشک ها از تشک های معمولی سفت تر است، بیشتر مناسب افرادیست که به خوابیدن روی زمین عادت دارند.

محکم بودن تشک بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. میزان انعطاف پذیری مناسب در تشک به نحوه خوابیدن فرد، قد و وزن او بستگی دارد. افرادی که به پهلو می‌خوابند و زیاد حرکت می‌کنند باید به دنبال تشک‌های نرم‌تری باشند. قرارگیری این افراد در کاهش فشار روی ستون فقرات موثر است، بنابراین بهتر است که تشک بتواند شکل طبیعی بدن را به خود بگیرد.

تشک فنری

تشک مموری فوم

خیلی ها فکر می کنند که هر چه تشک سفت‌تر، طبیعی‌تر. البته همان فرو رفتگی که به دلیل وزن بدن روی تشک رخ می دهد، ممکن است کمردرد را در افراد حساس تشدید کند. اما فقط به این دلیل که یک تشک سفت به کمر درد کمک کرده و از بین می برد، چیزی است که از نظر علمی ثابت نشده است. برای حل این مشکل، تشک های فومی هوشمند ساخته شده‌اند که می توانند دقیقاً متناسب با بدن شما باشند و از فشار نامناسب به کمر جلوگیری می کنند.

تشک فنری

تشک های فنری توزیع یکنواختی از وزن شما را ایجاد و پشتیبانی مطلوب از بدن ایجاد می کنند. اگر غالباً در شب احساس گرما می کنید، نوع فنری گزینه ایده آلی برای شما است. چون فنرها باعث تهویه هوا و جلوگیری از تعریق می‌شوند. این تشک نسبت به نوع اسفنجی خنک تر و خشک تر است. تشک فنری در دو نوع وجود دارد: فنر بونل و فنر منفصل.

تشک فنری

تشک فنری منفصل

تشک فنری بونل

فنر بونل پشتیبانی کامل را برای اطمینان از یک خواب آرام در شب فراهم می کنند. همچنین فنرها به دلیل باز بودن ساختارشان رطوبت را آزاد می کنند که این نوع در واقع برای افرادی که شب ها گرمشان می شود ایده آل است.

فنرهای بونل به یکدیگر متصل هستند، بنابراین اگر روی تشک با هم بخوابید، حرکات شریک زندگی خود را در خواب احساس خواهید کرد.

این تشک به دلیل ضخامت کمش با گذشت زمان در وسط تو رفتگی پیدا می‌کند که برای کمر مضر است. یکی دیگر از معایبی که می تواند آزار دهنده باشد این است که در تشک های دو نفره، اختلاف وزن باعث می شود که افراد به یک طرف بچرخند و لرزش ناشی از جابجایی افراد باعث اختلال در خواب می شود.

تشک فنری منفصل (پاکت اسپرینگ)

در تشک فنری منفصل برخلاف تشک های فنری قدیمی تر، فنرها به عنوان یک شکل واحد حرکت نمی کنند. این امر به جلوگیری از “جمع شدن” کمک می کند و باعث کاهش انتقال حرکت به نقاط دیگر تشک می شود. هر فنر به صورت جداگانه کار می کند تا به درستی از بدن شما پشتیبانی کند. به همین دلیل، اگر وزن شما و همسرتان اختلاف زیادی دارد. و یا در هنگام خواب تکان می خورید تشک فنری منفصل برای شما بسیار مفید است.

همانطور که می دانیم، حدود یک سوم عمر خود را در خواب هستیم. به همین خاطر، می بایست شرایط مطلوبی برای استراحت کردن داشته باشیم. همانطور که دمای اتاق، فعالیت ها و آرامش فکری قبل از خواب، اهمیت زیادی برای خواب خوب و استراحت کافی شبانه یا روزانه دارد، تشک هم جایگاه مهمی دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.